Département des Sciences de l'Education
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Département des Sciences de l'Education by Author "باشا سعيد"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item التوافق الدراسي وعلاقته بالدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي(كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية قسم علوم التربية, 2023) باشا سعيد; بوعقل محمد أيمنتهدف هذه الدراسة إلى معرفة وجود علاقة من عدمها بين التوافق الدراسي و الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي، و لتحقق من الفرضيات اعتمدت الدراسة على المنهج الوصفي التحليلي، مع تطبيق استبيان التوافق الدراسي "يونجمان" و استبيان الدافعية للتعلم "يوسف قطامي" على عينة مكونة من 86 تلميذ و تلميذة يدرسون في السنة الثانية ثانوي لسنة الدراسية 2023/2022 و اختيرت بطريقة عشوائية، و كانت النتائج كتالي: - لا توجد علاقة دالة إحصائيا بين التوافق الدراسي و الدافعية للتعلم بين تلاميذ السنة الثانية ثانوي. - توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في الدافعية للتعلم لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي لصالح الإناث. - لا توجد فروق ذات دلالة إحصائية بين الذكور والإناث في التوافق الدراسي لدى تلاميذ السنة الثانية ثانوي. This study aims to find out the existence of the relationship between academic compatibility and motivation to learn among second year secondary students, in order to verify the hypotheses, the study relied on the descriptive approach in the analysis, with the application of the Youngman academic compatibility questionnaire and the Youssef Al_Qattan motivation for learning questionnaire. A simple of 86 male and female students in the second year of secondary school for the academic year 2022/2023 it was chosen randomly, and the results as follows: There is no statistically significant relationship between academic adjustment and motivation to learn among students in the second year of secondary school. There are statistically significant differences between males and females in the motivation to learn among second year secondary students in favor of females. There are no statistically significant differences between males and females in the academic adjustment of second year secondary students.