Département des Sciences de l'Education
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Département des Sciences de l'Education by Author "بلعربية إيمان"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item مستوى الطموح وعلاقته بالتكيف الدراسي لدى المراهقين المتمدرسين السنة الثالثة ثانوي(كليــــــة العلوم الإنسانية والاجتماعية قسم علوم التربية, 2023) بلعربية إيمان; كدام صارةهدفت هذه الدراسة إلى الكشف عن العلاقة بين مستوى الطموح و التكيف الدراسي لدى طلاب الصف الثالث بالمرحلة الثانوية ،تمت الدراسة باستخدام المنهج الوصفي. و قد بلغ حجم العينة 120طالب و طالبة (31)ذكرا و (89) إناثا من طلاب الصف الثالث بالمرحلة الثانوية بكلى من ثانوية إيماش أعمر و كريم بلقاسم بولاية تيزي وزو ،و تم اختيارهم بطريقة العينة القصدية ، و استخدام الباحث لجمع المعلومات من أفراد العينة مقياس مستوى الطموح من إعداد بن عائشة سمية ،و نسب تقديرات الطلاب للعام الدراسي 2022-2023 و لمعالجة المعلومات استخدم الحزمة الإحصائية للعلوم الإنسانية و الاجتماعية (SPSS) عن طريق اختبار (T) ،و معامل الارتباط (برسون) و المتوسط الحسابي ،اختبار ليفين. و قد أسفرت نتائج الدراسة على ما يلي: 1. يتمتع تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بمستوى طموح عال. 2. يتمتع تلاميذ السنة الثالثة ثانوي بتكيف دراسي مرتفع. 3. توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الطموح لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي حسب متغير الجنس. 4. توجد فروق دالة إحصائيا في مستوى الطموح لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي حسب متغير التخصص. 5. توجد فروق دالة إحصائيا في التكيف الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي حسب متغير الجنس. 6. توجد فروق دالة إحصائيا في التكيف الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي حسب متغير التخصص. 7. توجد علاقة بين مستوى الطموح و التكيف الدراسي لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. • و بناء على النتائج أعلاه توصل الباحث لعدد من التوصيات أهمها : أجراء دراسات معمقة عن مستوى الطموح باعتباره عامل مهم في نجاح العملية التعليمية ، ثم الاهتمام بإعداد البرامج الإرشادية التي تساعد على رفع مستوى الطموح لدى طلاب المرحلة الثانوية. This study aimed to reveal the relationship between the level of ambition and scholastic adaptation of third-grade secondary school students, the study was done using the descriptive method. The sample size was 120 male and female students (31) males and (89) females from the third grade students in the secondary stage in two colleges from Imash Amar and Karim Belkacem secondary schools in the state of Tizi Ouzou, and they were chosen by the intentional sampling method, and the researcher used to collect information from the sample members. The measure of the level of ambition prepared by Bin Aisha Sumayyah, and the percentages of students’ estimates for the academic year 2022-2023. To process the information, use the statistical package for the humanities and social sciences (SPSS) by means of the (T) test, the correlation coefficient (Person) and the arithmetic mean, Levin test. . The results of the study revealed the following: 1. Third-year secondary school students have a high level of ambition. 2. Students of the third year of high school enjoy high academic adaptation. 3. There are statistically significant differences in the level of ambition among third year secondary school students, according to the gender variable. 4. There are statistically significant differences in the level of ambition among third year secondary school students, according to the specialization variable. 5. There are statistically significant differences in the academic adjustment of the third year secondary school students according to the gender variable. 6. There are statistically significant differences in the scholastic adaptation of third year secondary school students according to the specialization variable. 7. There is a relationship between the level of ambition and scholastic adaptation of third year secondary school students. Based on the above results, the researcher reached a number of recommendations, the most important of which are: conducting in-depth studies on the level of ambition as an important factor in the success of the educational process, then paying attention to preparing counseling programs that help raise the level of ambition among secondary school students.