Département des Sciences de l'Education
Permanent URI for this collection
Browse
Browsing Département des Sciences de l'Education by Author "بن وعلي آمال"
Now showing 1 - 1 of 1
Results Per Page
Sort Options
Item الخدمات الارشادية لمستشاري التوجيه والإرشاد المدرسي والمهني وعلاقتها بفعالية الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي(جامــــــــــعة مولود معمري تيزي وزو كلية العلوم الاجتماعية والإنسانية قسم علوم التربية, 2024) بن وعلي آمالملخص الدراسة: هدفت الدراسة الحالية إلى الكشف عن العلاقة بين الخدمات الإرشادية لمستشاري التوجيه المدرسي والمهني وفعالية الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي، ومعرفة الفروق في الخدمات الإرشادية لمستشاري التوجيه المدرسي والمهني وفعالية الذات حسب متغير الجنس والتخصص. حيث بلغت عينة الدراسة (93) من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. والذين تم اختيارهم بالطريقة العشوائية. وتوصلت الدراسة إلى النتائج التالية: 1- عدم وجود علاقة ارتباطية دالة إحصائيا بين الخدمات الإرشادية لمستشاري التوجيه المدرسي والمهني وفعالية الذات لدى تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. 2- وجود فروق ذات دلالة إحصائية في الخدمات الإرشادية لمستشاري التوجيه المدرسي والمهني بين الذكور والإناث من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. 3- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية في فعالية الذات بين الذكور والإناث من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي. 4- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين العلميين والأدبيين من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في الخدمات الإرشادية لمستشاري التوجيه المدرسي والمهني. 5- عدم وجود فروق ذات دلالة إحصائية بين العلميين والأدبيين من تلاميذ السنة الثالثة ثانوي في فعالية الذات. Study Summary: The aim of the current study was to explore the relationship between counseling services provided by school and career guidance counselors and self-efficacy among third-year secondary school students. Additionally, the study sought to identify differences in counseling services provided by school and career guidance counselors and self-efficacy based on gender and specialization. The study sample consisted of 93 third-year secondary school students selected randomly. The study yielded the following results: 1. There was no statistically significant correlation between counseling services provided by school and career guidance counselors and self-efficacy among third-year secondary school students. 2. There were statistically significant differences in counseling services provided by school and career guidance counselors between male and female third-year secondary school students. 3. There were no statistically significant differences in self-efficacy between male and female third-year secondary school students. 4. There were no statistically significant differences between scientific and literary students in counseling services provided by school and career guidance counselors and self-efficacy among third-year secondary school students.